Redakcja Magdalena Płotka, Joanna Pyłat, Artur Andrzejuk
Polski Uniwersytet na Obczyźnie (PUNO), działający w Londynie, stanowi kontynuację Polskiego Uniwersytetu w Paryżu, który powstał zaraza po klęsce wrześniowej jeszcze w tym samym 1939 roku oraz różnych polskich ośrodków nauczania uniwersyteckiego, które działały w Wielkiej Brytanii w okresie wojny i w pierwszych latach powojennych. Rolę i dokonania PUNO podsumował prezydent Ryszard Kaczorowski pisząc, że siedemdziesiąt lat działania Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie przyczyniło się do zachowania narodowej tożsamości Polaków poza krajem, a więc wiary, tradycji, historii, kultury dokonań społecznych i naukowych, wspierając tym samym walkę emigracji niepodległościowej o wolną i suwerenną ojczyznę…
PUNO jest też polskim ośrodkiem emigracyjnym, na którym uprawia się filozofię i naucza jej uprawy. Wśród wykładowców znajdujemy takie dyscypliny i nazwiska, jak: metafizyka, teoria rzeczywistości (Augustyniak, Bocheński, Prokop, Żółtowski); logika, historia logiki (Bocheński, Lejewski); filozofia polityczna, filozofia prawa (Bocheński, Jakubisiak, Jarra, Terelecki); estetyka, filozofia kultury (Kostrzyński, Mirewicz, Taborska, Terlecki); historia filozofii (Bocheński, Prokop, Strzałkowski, Żółtowski); teodycea, filozofia religii (Augustyniak, Mirewicz); etyka (Jakubisiak, Kostrzyński); epistemologia, filozofia nauki, metodologia filozofii (Jakubisiak, Szumilewicz-Lachman).
O filozofii o filozofach PUNO piszą:
Magdalena Płotka, Artur Andrzejuk, Polski Uniwersytet na Obczyźnie i filozofia. Wprowadzenie (The Polish University Abroad and the philophy. Foreword)
Artur Andrzejuk, Filozofowie wśród wykładowców PUNO (1939-2009). Sylwetki uczonych (Philosophers among the lecturers of PUA (1939-2009). Profiles of Scholars)
Dawid Lipski, Oskar Halecki i Polski Uniwersytet za Granicą (Oskar Halecki and?Polish University Abroad)
Michał Krajski, Kartezjusz jako prekursor heglizmu w ujęciu Adama Żółtowskiego (Descartes as the precursor of Hegel’s philosophy in Adam Żółtowski’s account)
Magdalena Płotka, Eugeniusz Jarra o polskiej myśli politycznej (Eugeniusz Jarra on Polish political thought)69
Marcin Andrusieczko, Jan Ostrowski–Naumoff o filozofii współczesnej (Jan Ostrowski–Naumoff about contemporary philosophy)
Arkady Rzegocki, Realistyczny idealista. Rzecz o Zdzisławie Stahlu (Realistic idealist. On Zdzisław Stahl)81
Jerzy Niepsuj, Etyka wojskowa w ujęciu o. ppłk. prof. Józefa Marii (Innocentego) Bocheńskiego OP (Military ethics in terms of the father Joseph Bocheński)
Jacek Grzybowski, Ojczyzna i naród w myśli J.M. Bocheńskiego — Polaka i emigranta (Fatherland and the nation — reflections of the father Joseph M.?Bocheński?OP — the Pole and emigrant)
Krzysztof Dybciak, Filozofowanie Tymona Terleckiego — między personalizmem a hermeneutyką (Philosophizing of Tymon Terlecki — between personalism and hermeneutics)
Izabella Andrzejuk, Filozofia w myśli historycznej i politycznej Tymona Terleckiego (Philosophy in historical and political thought of Tymon Terlecki)
Michał Zembrzuski, O związku myślenia i działania —Wiesław Strzałkowski jako historyk filozofii (On relation between thinking and acting —Wiesław Strzałkowski as a historian of philosophy)
Joanna Pyłat, Wpływ koncepcji filozoficznych i postaw życiowych ks. Jerzego Mirewicza (TJ) i ks. Józefa Guli (TChr) na kształt i charakter środowisk polskich w Londynie (The influence of philosophical accounts and attitudes to life of?the father Jerzy Mirewicz and the father Józef Gula on the character of?Polish émigré in London)
Anna Kazimierczak–Kucharska, Koncepcja świętości w filozofii ks. Jerzego Mirewicza (The concept of holiness in Jerzy Mirewicz’s philosophy)
Ewa Szumilewicz, Irena Szumilewicz–Lachman — postać i myśl (Irena Szumilewicz–Lachman — figure and thought)
Mariusz Grygianiec, Ontologia reistyczna Czesława Lejewskiego (Czesław Lejewski’s reistic ontology)
Joanna Pyłat, Prof. Halina Taborska — filozof, estetyk, rektor PUNO (Prof. Halina Taborska — philosopher, esthetician, rector of PUA)
Jarosław Gałuszka, Filozoficzne wzorce Marka P. Prokopa a jego rozważania o?ateizmie (Philosophical models of Mark P. Prokop and his reflections on atheism)
Artur Andrzejuk, Filozofia na Polskim Uniwersytecie na Obczyźnie w latach 1939–1990 (Philosophy at the Polish University Abroad 1939–1990)
Joanna Pyłat, ANEKS I. Wkład filozofii i filozofów w historię, rozwój i dorobek naukowy Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie (APPENDIX I. The contribution of philosophy and philosophers to the history, development and scientific achievements of Polish University Abroad in London)
Tagi: @Praca zbiorowa