„Czy jesteś niewolnikiem, czy wolnym obywatelem, ani ci więcej, ani mniej stąd nie przybywa, lecz jedna tylko jest rzecz, o którą się pytamy – o wiarę i obyczaje” – pisał w Wykładzie ewangelii św. Mateusza, homilii 3. Św. Jan Chryzostom.
Jaki zatem był stosunek chrześcijaństwa, a szczególnie
katolicyzmu do niewolnictwa? Czy niewolnictwo sprzeciwiało się sprawiedliwości,
czy pozostawało z nią w zgodzie? Czy zatem można było zostać niewolnikiem
według prawa i czy było ono sprawiedliwe? Innymi słowy pytając, czy istniały
prawne i sprawiedliwe tytuły niewolnictwa? Kiedy mogły być sprzeczne ze
sprawiedliwością i prawem? Jeśli zaś były, to jak odnosił się do nich Kościół
katolicki i jego teologowie? Czy Kościół poprzez swych administratorów, dogmatyków
i teoretyków myśli chrześcijańskiej głosił rewolucyjną potrzebę
natychmiastowego zniesienia niewolnictwa i ogólnego wyzwolenia? Czego nauczał,
głosząc, iż Dobra Nowina przyniesiona przez Jezusa z Nazaretu jest drogą
wyzwolenia człowieka? Czy głosił i proklamował bunt przeciwko zasadom
obowiązującym w świecie pogańskim, w którym niewolnictwo było powszechne? Jak z
kolei odniósł się do niewolnictwa, które obecne cały czas podczas wojen z
wyznawcami Allaha, pojawiło się z nową siłą wraz z wielkimi odkryciami
geograficznymi i kolonizacją Nowego Świata? Jaki był stosunek papieży i
biskupów do niewolnictwa? Czy ulegał zmianie? O co zabiegali dostojnicy
Kościoła w tej sprawie i jaki był ich stosunek do pism wielkich teologów XVI i
XVII wieku?
Już tytuł tego niezwykle interesującego dzieła – „Katolickie
zasady niewolnictwa…” – wielu czytelników może wprowadzić w zdumienie. Ci,
którzy książkę przestudiują, najprawdopodobniej będą musieli zmienić swoje
poglądy na temat przez nią omawiany i analizowany. Nie ma przesady w słowach
prof. dr. hab. Marcina Floriana Gawryckiego, który w swej recenzji napisał
m.in., że książka ta „jest niewątpliwie dziełem monumentalnym, wyjątkowym nie
tylko na gruncie nauki polskiej, ale też światowej”, ani w opinii ks. prof. dr.
hab. Andrzeja Zwolińskiego, który uznał, iż: „Bez tej książki już nikt w Polsce
nie będzie mógł pisać o niewolnictwie…”.
Spis treści:
Wstęp . . . . . . . . . . .17
CZĘŚĆ I
ŹRÓDŁA NAUCZANIA O NIEWOLNICTWIE . . . . . . . . . . . . . 23
Rozdział 1
Źródła nauczania: Pismo Święte o niewolnikach . . . . . . . 25
1. Niewolnictwo w Starym Testamencie . . . . . . . . . . . . . . 25
1.1 Teologia wyzwolenia Izraelitów z niewoli . . . . . . . . . 26
1.2 Niewola za długi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.3 Niewolnictwo obcych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..32
2. Niewolnictwo w Nowym Testamencie . . . . . . . . . . . . .39
2.1 Teologia wyzwolenia z niewoli grzechu do wolności dzieci Bożych . . . . . . 39
2.2 Czy Jezus akceptował niewolnictwo? . . . . . . . . . . . . 42
2.3 Apostolskie wskazówki dla panów i ich niewolników 43
Rozdział 2
Źródła nauczania: prawo rzymskie o niewolnikach . . . 51
1. Prawo rzymskie a teologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2. Niewolnictwo w prawie rzymskim . . . . . . . . . . . . . 54
2.1 Czym było i jakim prawem zostało wprowadzone niewolnictwo . . . . 54
2.2 W jaki sposób ktoś mógł stać się niewolnikiem . . . . . . . . . . . . 56
2.3 Zakres władzy pana nad niewolnikiem . . . . . . . . . 59
2.4 Peculium niewolników . . . . . . . . 60
2.5 Sposoby wyzwalania niewolników . . . . . . . . 62
Rozdział 3
Źródła nauczania: prawodawstwo kościelne o niewolnikach . . . . . . . . .67
1. Decretum Gracjana i zbiór Decretales . . . . . . . . 67
2. Niewolnictwo w prawie kościelnym . . . . . . . . . 69
2.1 Małżeństwa niewolników . . . . . . . . . 69
2.2 Zakaz udzielania święceń kapłańskich niewolnikom . . . . . . . . 72
2.3 Servi ecclesiarum . . . . . . . .74
2.4 Niewolnicy Żydów i Saracenów . . . . . . . . . .77
2.5 Skazanie na niewolnictwo . . . . . . . . .79
Rozdział 4
Źródła nauczania: Wcześniejsi teolodzy i kanoniści o niewolnikach . . . . . .83
1. Św. Ambroży: niewola konsekwencją głupoty . . . . . . . . . . . .84
2. Św. Augustyn: niewolnictwo jako skutek grzechu . . . . .88
3. Średniowieczni kanoniści o niewolnictwie . . . . . . . . . 91
3.1 Św. Rajmund z Peñafort o niewolnictwie . . . . . . . . 92
3.2 Kardynał Hostiensis o niewolnictwie . . . . . . . . . . . . 98
4. Scholastycy o niektórych aspektach niewolnictwa . . . . . . 104
4.1 Św. Tomasz z Akwinu o niewolnictwie . . . . . . . . 104
4.2 Bł. Jan Duns Szkot o niewolnictwie . . . . . . . . 108
4.3 Pierre de la Palud i Bartolus de Saxoferrato o zakazie wzajemnego
zniewalania się chrześcijan podczas wojny . . . . . . . . . 112
Rozdział 5
Źródła nauczania: prawa państwowe o niewolnikach . . . . . . . . . 113
1. Las Siete Partidas króla Alfonsa X o niewolnikach . . . . . . . . . 114
1.1 Co to jest niewolnictwo? . . . . . . . . . 114
1.2 Prawowite tytuły zniewolenia . . . . . . . . . . 115
1.3 Uprawnienia pana wobec niewolnika . . . . . 117
1.4 Co może, a czego nie może niewolnik . . . . . . 120
Pan i niewolnik w sądzie . . . . . . . . . . . . 121
Małżeństwa niewolników . . . . . . 129
Własność niewolników . . . . . . . 133
Prawo do ucieczki . . . . . . . . .134
1.5 Sposoby wyzwalania niewolników . . . . . . . . . . 136
2. Portugalskie Ordenações Manuelinas i Ordenações Filipinas o niewolnictwie . . . 139
Rozdział 6
Źródła nauczania: decyzje papieskie dotyczące niewolnictwa . . . . . . 145
1. Papieskie interwencje dotyczące nielegalnego zniewalania nawróconych
na chrześcijaństwo mieszkańców Wysp Kanaryjskich . . . . . . . . . 145
2. Papieskie decyzje zatwierdzające zniewalanie Saracenów, pogan, niewiernych
i innych wrogów Chrystusa . . . . . . . . . . . . 154
CZĘŚĆ II
NAUCZANIE O SPRAWIEDLIWEJ FORMIE NIEWOLNICTWA . . . . . . . . .169
Rozdział 7
Poglądy na niewolnictwo w XVI i XVII w. . . . . . . . . . . 171
1. Niewolnictwo w nauce i prawie islamu . . . . . . . . 171
2. Uczeni i filozofowie europejscy o niewolnictwie . . . . . . 177
3. Protestanccy kaznodzieje wobec niewolnictwa . . . . . . . .182
4. Poglądy na niewolnictwo w środowisku katolickim . . . . . . . 189
4.1 Świeccy uczeni katoliccy . . . . . . . . . . . . 189
4.2 Opinie duchownych i zakonników . . . . . . . . . . 195
Rozdział 8
Problematyka niewolnictwa w dziełach teologów katolickich w XVI i XVII w. . . 203
1. Autorzy najczęściej cytowani . . . . . . . . . . . 205
2. Duże i średnie traktaty . . . . . . . . . . 207
3. Małe traktaty . . . . . . . . . . . . 212
4. Teksty poruszające wiele problemów . . . . . . . . . 214
5. Teksty dotyczące niewielu zagadnień . . . . . . . . . 219
6. Teksty o małżeństwie niewolników . . . . . . . . . 227
7. Autorzy piszący tylko o niewolnictwie . . . . . . . . . 229
8. Zestawienie chronologiczne i tabela statystyczna . . . . . . . . . 230
Rozdział 9
Spór o niewolnictwo z natury . . . . . . . . . 257
1. Przyczyny powrotu teorii niewolnictwa z natury w XVI w. . . . . . . . 257
2. Teoria Arystotelesa o niewolnictwie z natury . . . . . . . . . . . 262
3. Spór o pojętność i zdolności Indian . . . . . . . . . . . 266
4. Pierwsze opinie teologów i prawników . . . . . . .. 271
5. Bulla Sublimis Deus. Roma locuta, causa finita? . . . . . . . . . . . .277
6. Dyskusja w Valladolid: Sepúlveda versus Las Casas . . . . . . . . 284
7. Reinterpretacja teorii niewolnictwa z natury w nauczaniu teologów . . . . . . 291
Rozdział 10
Niewolnictwo, czyli co? Istota i uzasadnienie niewolnictwa . . . . . . . . . . . . .299
1. Czym jest, a czym nie jest niewolnictwo . . . . . . . . . . .299
2. Teorie o pochodzeniu niewolnictwa . . . . . . . . . .312
3. Niewolnictwo zostało ustanowione prawem narodów . . . . . . . . . . 317
4. Czy niewolnictwo jest sprzeczne z prawem naturalnym? . . . . . . . . 322
Rozdział 11
Prawne tytuły sprawiedliwego zniewolenia . . . . . . . . . . 329
1. Pierwszy tytuł sprawiedliwego zniewolenia: schwytanie na wojnie
sprawiedliwej . . . . . . . . . . . . 330
1.1 Jeniec przez ocalenie na wojnie sprawiedliwej zamienia śmierć
na niewolnictwo . . . . . . . .330
1.2 Kiedy wojna z niewiernymi jest sprawiedliwa? . . . . . . . . . . 335
1.3 Czy niewinni mogą zostać poddani niewolnictwu? . . . . . . .340
2. Drugi tytuł sprawiedliwego zniewolenia: skazanie przez prawowitą władzę . . . . . 346
2.1 Za jakie przestępstwa można zostać skazanym na karę niewolnictwa? . . . . 347
2.2 Skazanie na niewolnictwo buntowników z Grenady . . . . . 349
3. Trzeci tytuł sprawiedliwego zniewolenia: urodzenie w stanie niewolnictwa . . . . 352
4. Czwarty tytuł sprawiedliwego zniewolenia: sprzedaż i kupno . . . . . . . 357
4.1 Sprzedaż siebie samego w niewolę . . . . . . .358
4.2 Sprzedaż/kupno w krańcowej i poważnej konieczności . . . . . . . . . . 365
Sprzedaż siebie lub potomstwa w krańcowej lub poważnej konieczności
rodziców . . . . . . . . . . 365
Kupno kogoś znajdującego się w skrajnej konieczności . . . . . 374
4.3 Zasady kupowania niewolników przez kupców . . . . . . . 379
Konieczność sprawdzania tytułów zniewolenia . . . . . . . . . 381
Problemy z ustaleniem sprawiedliwości wojen toczonych przez
barbarzyńców . . . .384
Czy godzi się kupować niewolników za mało wartościowe przedmioty? . . . . . . . 387
Jak postąpić w przypadku zmieszania niewolników sprawiedliwie
i niesprawiedliwie poddanych niewoli? . . . . . . . . .387
4.4 Zasady kupowania niewolników przez osoby prywatne . . . . . . . . 390
Nauczanie teologów w XVI w. . . . . . . . . . . 391
Kupno niewolników w dobrej wierze . . . . . . .392
Kupno niewolników w wątpliwości . . . . . . . .396
Kupno niewolników w złej wierze . . . . . . . . 398
Z których krajów pochodzą niewolnicy poddani niewoli? . . . . . 399
Kupno niewolników przez pośrednictwo sług . . . . . . . . . . . . . . 404
Rozdział 12
Wzajemne obowiązki panów i niewolników . . . . . . . . . . . 407
1. Obowiązki niewolników wobec pana . . . . . . . . . . . 407
2. Co niewolnikowi wolno, a czego nie wolno? . . . .. 413
2.1 Zakaz przyjmowania święceń kapłańskich i składania profesji zakonnej
bez zgody pana . . . . . . . . . . . . . 413
2.2 Śluby niewolników . . . . . . . . . .418
2.3 Co wolno niewolnikowi, gdy pan nakłania go do grzechu
lub niehumanitarnie traktuje? . . . . . . . . . . . . .420
2.4 Co jeszcze niewolnikowi wolno, a czego nie wolno? . . . . . . . . . . 423
3. Obowiązki pana wobec niewolników . . . . . . . . . . .427
4. Do czego pan jest uprawniony, a do czego nie jest? . . . . . . . . . . . . . 429
5. Karanie niewolników za wykroczenia i restytucja za krzywdy . . . . . . . . . . .. 433
Rozdział 13
Czy niewolnikowi godzi się uciekać? . . . . . . . . . . . . . . 443
1. Którzy niewolnicy nie mogą uciekać? . . . . . . . . . .443
2. Którzy niewolnicy mogą uciekać? . . . . . . . . . . . . 445
2.1 Skazani na niewolnictwo za karę . . . . . . . . . . . 445
2.2 Niewolnicy schwytani przez niewiernych, tzn. na wojnie
niesprawiedliwej . . . . . . . . . . .449
Czy niewolnicy chrześcijańscy uciekając od niewiernych mogą
zrekompensować sobie doznane krzywdy z ich dóbr? . . . . . . . . . . .452
2.3 Niewolnicy schwytani przez chrześcijan, tzn. na wojnie sprawiedliwej . . . . 456
3. Zapobieganie ucieczkom i karanie uciekinierów . . . . . . .471
Rozdział 14
Czy niewolnik może mieć coś na własność? . . . . . . . . . . . . 475
1. Teorie teologów w XVI w.: kiedy niewolnik nabywa coś dla siebie? . . . . . . . . .476
2. Dyskusja o własności niewolników w XVII w.: czy niewolnik ma własność
zupełną, czy niezupełną, nabytych dóbr? . . . . . . . . 481
3. Polemika: Tomás Sánchez — kardynał Juan de Lugo y Quiroga — bp Juan
Caramuel y Lobkowitz — Tomasso Tamburini . . . . . . . . . .495
4. Zdolność prawna niewolnika według prawa cywilnego i naturalnego . . . . . . . . 510
Rozdział 15
Małżeństwa niewolników . . . .513
1. Czy niewolnik może zawrzeć małżeństwo wbrew panu? . . . . . . . . . . 513
2. Czy pan może sprzedać żonatego niewolnika do odległego kraju? . . . . . . . .518
2.1. Rozróżnienia dokonane przez Tomása Sáncheza . . . . . . . . . 525
2.2. Polemika kardynała Juana de Lugo y Quirogi z Tomásem Sánchezem . . . 528
3. Komu ma być bardziej posłuszny niewolnik: panu czy żonie? . . . . . . . 534
3.1. Opinia Tomása Sáncheza i przeciwne jej argumenty Martína Pereza
i Juana de Dicastillo . . . . . . . . . . . . . . . 539
4. Błąd stanu niewolniczego powodujący nieważność zawartego małżeństwa . . . . 543
4.1. Czy jest ważne małżeństwo, gdy pan daje swą niewolnicę za żonę
wolnemu człowiekowi, nieświadomemu jej niewoli? . . . .548
4.2. Przed i po Soborze Trydenckim . . . . . 553
Rozdział 16
Sposoby uzyskiwania wolności przez niewolników . . . . . . 557
1. Co o niewolnikach i wyzwalaniu piszą teolodzy? . . . . . 557
2. Wyzwolenia dokonane przez pana w różnych sytuacjach . . . . . . . . 562
3. Wyzwolenie jako kara dla pana . . . . . 563
4. Wyzwolenie jako nagroda dla niewolnika . . . . . . . . . . . 566
5. Wyzwolenia związane z małżeństwem . . . . . . . . . . . 567
6. Wyzwolenia przez włączenie w krąg rodzinny właściciela . . . . . . . . . . . 571
7. Wyzwolenie w celu ochrony wiary chrześcijańskiej u niewolnika . . . . . . . . . 572
8. Wyzwolenie z powodu zamieszkania w ziemi wolnej od niewolnictwa . . . . . . 577
CZĘŚĆ III
POTĘPIENIE NIEGODZIWOŚCI W ÓWCZESNYM NIEWOLNICTWIE . . . . . . . . . 579
Rozdział 17
Potępienie niesprawiedliwych sposobów zniewalania i handlu niewolnikami . . . . . 581
1. Fernão de Oliveira i jego krytyka wojen chrześcijan przeciwko niewiernym . . . . 582
2. Potępienie oszukańczych sposobów chwytania niewolników, stosowanych
przez kupców portugalskich . . . . . . . . . . . 584
3. Krytyka niegodziwych sposobów poddawania niewoli, używanych przez
Etiopów . . . . . . . . . . . . . 589
3.1. Niesprawiedliwe wojny toczone w celu schwytania niewolników . . . . . . . 590
3.2. Karanie niewolnictwem za najlżejsze przewinienia . . . . . .593
3.3. Stosowanie odpowiedzialności zbiorowej w skazywaniu na niewolnictwo . . 596
3.4. Bezzasadne sprzedawanie dzieci przez rodziców . . . . . . . . . . . . . 599
3.5. Kradzieże dzieci i dorosłych . . . . . . . . 600
4. Potępienie niegodziwości w handlu niewolnikami . . . . . . . . . . 601
4.1. Krytyka działalności tangomaos i pomberos . . . . . . . . . . . . 601
4.2. Potępienie niegodziwości kupców portugalskich w handlu . . . . . . . . 604
5. Polemika Angelo Maria Verricellego z Estevão Fagúndezem . . . . . . . 608
5.1. Czy portugalski handel niewolnikami jest godziwy? . . . . . . . . . . . 609
5.2. Czy władcy w Angoli godziwie sprzedają jako niewolników ludzi
nazywanych quisico? . . . . . . . . . 613
5.3. Czy godzi się kupować niewolników od Etiopów, którzy chwytają ich
na wojnach toczonych między sobą? . . . . . . . . . . . . . .616
5.4. Czy jest godziwe kupować chińskich niewolników? . . . . . 618
6. Ambiwalencja Diego de Avendaño . . . . . . . . . . . 620
7. Laksyzm Tomása Hurtado . . . . . . . . . . 622
Rozdział 18
Alonso de Sandovala krytyka niehumanitarnego transportu i traktowania
niewolników . . . . . . 629
1. Opisy i krytyka nieludzkich warunków transportu niewolników przez Atlantyk . . . 629
2. Krytyka traktowania przez właścicieli niewolników przywiezionych
do Cartagena de Indias . . . . . . . . 634
3. Krytyka sposobu chrzczenia czarnych niewolników wywożonych z Afryki . . . . 637
4. Katechizacja i chrzest niewolników murzyńskich przywiezionych
do Cartagena de Indias . . . . . . . . . . . .. 642
Rozdział 19
Francisco José de Jaca i Epifanio de Moirans o niesprawiedliwym
niewolnictwie Etiopów . . . . . . . . . . . . .651
1. Antyniewolnicza postawa Francisco José de Jaca i Epifanio de Moiransa
na Kubie . . . . . . . . . . . . . . 652
2. Poglądy Francisco José de Jaca . . . . . . . . . . . 658
2.1. Część pierwsza . . . . . . . 658
2.2. Część druga . . . . . . . . . 661
Argumenty biblijne . . . . . 661
Wolność . . . . . . . . . .663
Odparcie argumentów za niewolnictwem . . . . . . . . . . 664
Małżeństwa niewolników . . . . . . . . . 666
Nieludzkie traktowanie niewolników . . . . . . . 666
Polemika z argumentami obrońców niewolnictwa . . . . . . . . . .669
Odpowiedź na argumenty Diego de Avendaño . . . . . . . . 670
Wezwanie do króla i zakończenie traktatu . . . . . . . . . 672
3. Argumenty Epifanio de Moiransa . . . . . . . . . .673
3.1. Prolog . . . . . . . 674
Przyczyny napisania traktatu broniącego niewolników . . . . . . . . 674
3.2. Niewolnictwo Murzynów jest bezprawne . . . . . . . .. 675
Okrucieństwo niewolnictwa . . . . . . . . 675
Handel niewolnikami murzyńskimi jest niegodziwy . . . . . . . . 680
Niewolnictwo jest sprzeczne z prawem naturalnym . . . .682
Niewolnictwo jest wbrew prawu boskiemu . . . . 685
3.3. Krytyka tytułów sprawiedliwego zniewolenia odnośnie Etiopów . . . . . . 688
Odrzucenie tytułu wojny sprawiedliwej . . . . . . . . 689
Odrzucenie tytułu zniewolenia za przestępstwo . . . . . . . . . . . 692
Odrzucenie tytułu sprzedania do niewoli synów przez ojca w krańcowej
konieczności . . . . . . . . . . . . . . 693
3.4. Polemika z poglądami innych teologów . . . . . . . . . 694
Polemika z Estevão Fagúndezem . . . . . . . . . . . 694
Ocena poglądów Tomása Sáncheza . . . . . 699
Spór z Luisem de Moliną . . . . . . . . . .701
Omówienie poglądów Ferñao Rebello . . . . . . . . 705
Krytyka innych teologów . . . . . . . . . . .707
Odrzucenie argumentów Diego de Avendaño . . . . . . . . . . . . 708
3.5. Konieczność przywrócenia murzyńskim niewolnikom wolności
i wypłacenia odszkodowania . . . . . . . . 712
Rozdział 20
Orzeczenia kościelne dotyczące niewolników w XVI i XVII wieku . . . . . . . 717
1. Orzeczenia dotyczące hiszpańskiej części Nowego Świata . . . . . . . . .720
1.1. Synody prowincjalne o ewangelizacji niewolników . . . . . . . . . . . 722
1.2. Bulla Cum sicuti papieża Grzegorza XIV broniąca wolności tubylców
na Filipinach . . . . . . . . . . . 729
2. Orzeczenia dotyczące portugalskiej części Nowego Świata . . . . . . . . 732
2.1. Ekskomunika kupców handlujących niewolnikami japońskimi nałożona
przez biskupa Luísa de Cerqueirę . . . . . . . . . . . . . . . . . . 733
2.2. Synody w Goa o niewolnictwie . . . . . . . . . . . 736
2.3. Bulla Commissum nobis papieża Urbana VIII w obronie wolności Indian
peruwiańskich . . . . . . . . . 742
2.4. Dekret Świętego Oficjum z 1686 r. dotyczący niewolnictwa Murzynów . . . . 745
3. Teoria versus praktyka niewolnictwa . . . . . . . . . 752
Wnioski . . . . . . . . . . 755
DODATEK
Luis de Molina SJ: Traktat o niewolnictwie . . . . . . . . .763
Skróty używane w opisach bibliograficznych umieszczonych w przypisach . . . . . . . . . . 955
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . 957
Indeks osób . . . . . . . . . . 1009
Katolickie zasady niewolnictwa w nauczaniu teologów XVI i XVII wieku (Ebook)(PDF)
- Grzegorz Kulik
- Wydawca: von Borowiecky
- 105,00 zł
120,00 zł- Darmowa dostawa
(przy płatności przelewem, lub za pobraniem powyżej 100zł)
Podobne książki
Tagi: #katolickiezasadyniewolnictwa, #niewolnictwo, #kościółniewolnictwo, #grzegorzkulik, #czykościółpopierałniewolnictwo, @GrzegorzKulik