[Dzięki
tej publikacji] mamy możliwość na nowo odkrywać J. Woronieckiego, dostrzec
ponadczasowość i aktualność jego poglądów w zakresie wychowania
i edukacji. Poglądy dominikanina w tych kwestiach Autor publikacji
konfrontuje z realiami ówczesnego szkolnictwa oraz z myślą pedagogiczną
zarówno z okresu aktywności uczonego, jak i współczesną. (…) Przez
zestawienia dokonane w recenzowanej pracy — z jednej strony myśli
dominikanina, z drugiej zaś realiów panujących w ówczesnej szkole,
czytelnik może też dostrzec ciągłość sporu, toczącego się w
społeczeństwach europejskich o kształt edukacji i wychowania młodego
pokolenia. (…) R. Polak przedstawia czytelnikom publikację, która może być
ważnym głosem w dyskusji nad kształtem programów szkolnych i wychowawczych
w naszych czasach.
(Z recenzji dr. hab. Jarosława Cabaja)
Spis treści
Wprowadzenie.........9
Rozdział I
Etapy rozwoju intelektualno–moralnego dzieci i młodzieży a rodzice
i wychowawcy...... 11
Okres wczesnego dzieciństwa
...........12
Od wczesnego dzieciństwa do okresu
pokwitania......... 16
Okres samodzielności życiowej wychowanka....24
Rozdział II
Uczeń oraz szkoła i nauczyciel, a wychowanie i wykształcenie
........ 27
Szkolnictwo prywatne
czy publiczne?............... 27
Rola i zadania szkoły w procesie wychowawczym................ 34
Programy szkolne i ich rola w procesie kształcenia i wychowania
uczniów ...... 38
Koordynacja przedmiotów nauczania. Stosunek do herbartyzmu
....... 40
Wiedza „książkowa” a wiedza
praktyczna....... 42
Wzorzec osobowy
nauczyciela...........49
Cechy osobowe wychowawców szkolnych.....71
Kary i nagrody jako środki
wychowawcze........ 87
Wychowanie do cnót społecznych
w szkole.... 109
Uczestnictwo uczniów w życiu społecznym
szkoły......... 113
Szkoły wyższe i ich znaczenie w nauce
i kulturze..... 121
Rozdział III
Nauczanie literatury i jej znaczenie dla wiedzy i kultury
moralnej ucznia.... 141
Nauka języka polskiego..... 141
Nauka interpunkcji i starannego
pisania........ 159
Kształtowanie postaw patriotycznych przez literaturę....... 164
Dyskusje wokół doboru odpowiedniej literatury do użytku młodzieży szkolnej..................
173
Literatura obca na lekcjach języka polskiego w szkołach
....182
Promowanie wartościowych dzieł literackich wśród młodzieży jako metoda walki
z czytelnictwem tzw. literatury brukowej
........... 187
Wiedza o języku polskim w szkołach ponadpodstawowych. Egzaminy
ze znajomości języka polskiego na studia wyższe
............ 202
Łacina jako przedmiot
nauczania................... 211
Konieczność nauczania retoryki w polskich szkołach
........ 224
Propedeutyka filozofii i logika w ramach edukacji humanistycznej
...... 233
Rozdział IV
Wychowanie i kształcenie religijne dzieci i młodzieży
.. 237
Religia katolicka jako przedmiot nauczania szkolnego
.......... 237
Postulat przygotowania dobrych podręczników do nauczania religii
...... 244
Podręczniki
do katechezy..........248
Życiorysy świętych i ich rola w nauczaniu
religii.......256
Wychowanie liturgiczne dzieci
i młodzieży.........267
Zakończenie.....287
Bibliografia........
289
Summary...... 329
Indeks osobowy.........331
Wychowanie dzieci i młodzieży w myśli o. Jacka Woronieckiego OP. Studium z dziejów polskiej myśli pedagogicznej (Ebook)PDF)
- Polak Ryszard
- Wydawca: von Borowiecky
Podobne książki
Tagi: @myslpedagogiczna, @wychowaniedziecimlodzieżyebook, @jacekworoniecki, @polskamyślpedagogiczna, @PolakRyszard, @Polak Ryszard