POZYCJA CHWILOWO NIEDOSTĘPNA
[Dzięki tej publikacji] mamy możliwość na nowo odkrywać J. Woronieckiego, dostrzec ponadczasowość i aktualność jego poglądów w zakresie wychowania i edukacji. Poglądy dominikanina w tych kwestiach Autor publikacji konfrontuje z realiami ówczesnego szkolnictwa oraz z myślą pedagogiczną zarówno z okresu aktywności uczonego, jak i współczesną.
(…) Przez
zestawienia dokonane w recenzowanej pracy — z jednej strony myśli
dominikanina, z drugiej zaś realiów panujących w ówczesnej szkole,
czytelnik może też dostrzec ciągłość sporu, toczącego się w
społeczeństwach europejskich o kształt edukacji i wychowania młodego
pokolenia. (…) R. Polak przedstawia czytelnikom publikację, która może być
ważnym głosem w dyskusji nad kształtem programów szkolnych i wychowawczych
w naszych czasach.
(Z recenzji dr. hab. Jarosława Cabaja)
Spis treści
Wprowadzenie................ 9
Rozdział I
Etapy rozwoju intelektualno–moralnego dzieci i młodzieży a rodzice
i wychowawcy...... 11
Okres wczesnego dzieciństwa
................. 12
Od wczesnego dzieciństwa do okresu pokwitania.............16
Okres samodzielności życiowej wychowanka............... 24
Rozdział II
Uczeń oraz szkoła i nauczyciel, a wychowanie i wykształcenie
........ 27
Szkolnictwo prywatne czy publiczne?....... 27
Rola i zadania szkoły w procesie wychowawczym..........34
Programy szkolne i ich rola w procesie kształcenia i wychowania
uczniów ...... 38
Koordynacja przedmiotów nauczania. Stosunek do herbartyzmu
.................. 40
Wiedza „książkowa” a wiedza praktyczna............... 42
Wzorzec osobowy nauczyciela..................................49
Cechy osobowe wychowawców szkolnych............ 71
Kary i nagrody jako środki wychowawcze............
87
Wychowanie do cnót społecznych w szkole.........
109
Uczestnictwo uczniów w życiu społecznym szkoły......113
Szkoły wyższe i ich znaczenie w nauce i kulturze........ 121
Rozdział III
Nauczanie literatury i jej znaczenie dla wiedzy i kultury
moralnej ucznia.... 141
Nauka języka polskiego........... 141
Nauka interpunkcji i starannego pisania............ 159
Kształtowanie postaw patriotycznych przez literaturę 164
Dyskusje wokół doboru odpowiedniej literatury do użytku młodzieży szkolnej..................
173
Literatura obca na lekcjach języka polskiego w szkołach
............................. 182
Promowanie wartościowych dzieł literackich wśród młodzieży jako metoda walki
z czytelnictwem tzw. literatury brukowej
............... 187
Wiedza o języku polskim w szkołach ponadpodstawowych. Egzaminy
ze znajomości języka polskiego na studia wyższe
.................... 202
Łacina jako przedmiot nauczania...........................
211
Konieczność nauczania retoryki w polskich szkołach ...... 224
Propedeutyka filozofii i logika w ramach edukacji humanistycznej
...........233
Rozdział IV
Wychowanie i kształcenie religijne dzieci i młodzieży
............................ 237
Religia katolicka jako przedmiot nauczania szkolnego .....................
237
Postulat przygotowania dobrych podręczników do nauczania religii
..................... 244
Podręczniki do katechezy............. 248
Życiorysy świętych i ich rola w nauczaniu religii............256
Wychowanie liturgiczne dzieci i młodzieży.................
267
Zakończenie.......................... 287
Bibliografia...........................
289
Summary......................... 329
Indeks osobowy.................331
Wychowanie dzieci i młodzieży w myśli o. Jacka Woronieckiego OP. Studium z dziejów polskiej myśli pedagogicznej
- Polak Ryszard
- Wydawca: von Borowiecky
Podobne książki
Tagi: @myślpedagogiczna, @polskamyślpedagogiczna, @woronieckijacek, @wychowaniedziecimlodzieży, @myślpedagogicznaworonieckiego, @Polak Ryszard